Allmänna villkor

Allmänna villkor – Tvättproffset i Stockholm


Gäller från: 2025-10-05

Organisationsnummer: 000713-5973

Verksamhetsområde: Högtryckstvätt, rengöring och behandling av uppfarter, murar och andra utomhusytor för privatpersoner och företag.

1. Avtal och bokning

Ett bindande avtal ingås mellan kunden och Tvättproffset i Stockholm när kunden skriftligen eller muntligen accepterar en offert, bokar tjänst via hemsida, e-post eller telefon.
Genom att boka arbete accepterar kunden dessa allmänna villkor.

Tvättproffset i Stockholm förbehåller sig rätten att neka eller flytta bokningar vid ogynnsamma väderförhållanden (t.ex. frost, kraftigt regn) eller andra händelser utanför företagets kontroll.

 

2. Priser och betalning

Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms.
Betalning sker mot faktura med 10 dagars betalningsvillkor, om inte annat överenskommits skriftligen.

Vid utebliven betalning tillkommer påminnelseavgift enligt gällande lag samt dröjsmålsränta.

 

3. Avbokning och ombokning

Kunden har rätt att kostnadsfritt avboka eller omboka tjänsten fram till 14 dagar innan planerat utförande.

Vid avbokning senare än 14 dagar men tidigare än 24 timmar före utförandet, har Tvättproffset i Stockholm rätt att debitera skälig ersättning motsvarande nedlagd tid, planering och utebliven inkomst, dock högst 50 % av offertens värde.

Vid avbokning inom 24 timmar från avtalad tidpunkt debiteras hela offertbeloppet.

 

4. Utförande och kundens ansvar

Kunden ansvarar för att arbetsytan är tillgänglig och fri från lösa föremål, fordon, möbler och liknande innan arbetet påbörjas.


Tillgång till vatten krävs utan extra kostnad för att tjänsten ska kunna utföras

Arbetet utförs med professionell utrustning och miljöanpassade rengöringsmedel.

Tvättproffset i Stockholm förbehåller sig rätten att avbryta arbetet om ytan bedöms vara i så dåligt skick att rengöring kan orsaka skador.

Om den uppgivna ytan i offertunderlaget avviker från den faktiska ytan som behandlas, förbehåller sig Tvättproffset i Stockholm rätten att justera debiteringen utifrån faktisk arbetsyta. Debiteringen baseras alltid på minst den yta som angivits i offerten, även om den uppmätta ytan vid arbetets utförande skulle visa sig vara mindre.

 

5. Ansvar och friskrivning

Tvättproffset i Stockholm tar inte ansvar för:

- Skador på fogar, plattor eller marksten som redan var lösa, spruckna eller försvagade före tvätt.

- Förändringar i färg eller struktur på ytor som uppstår på grund av naturligt slitage eller tidigare felaktig behandling.

- Skador orsakade av bristfällig dränering, sättningar i mark eller andra underliggande konstruktionsproblem.

Kunden är medveten om att fogar, stenar och ytor som varit täckta av mossa, smuts eller alger kan dölja underliggande brister som inte är synliga före arbetets start. Tvättproffset i Stockholm kan därför inte hållas ansvarigt för eventuella skador som uppstår på sådana delar vid rengöring.

Observera: Djupare fläckar som olja, bensin, rost eller andra kemiska föroreningar kan ha trängt ner i materialet och kan därför inte garanteras att försvinna helt vid rengöring. Tvättproffset i Stockholm ansvarar inte för kvarvarande missfärgningar som inte kan avlägsnas med normalt rengöringsförfarande.

 

6. Nöjd kund-garanti

Tvättproffset i Stockholm erbjuder en nöjd kund-garanti för att du som kund ska känna dig helt trygg med vårt arbete. Garantin innebär att tjänsten alltid ska utföras enligt överenskommen standard och att du som kund ska känna dig nöjd med resultatet.

Om du inte är nöjd med arbetet ska du inom 48 timmar efter slutfört arbete kontakta Tvättproffset i Stockholm och beskriva vad som behöver åtgärdas. Vi åtgärdar då problemet kostnadsfritt, i den mån det är praktiskt möjligt.

Garantin innebär inte att betalning får hållas inne på obestämd tid. Fakturan ska betalas inom avtalad tid, och eventuella reklamationer hanteras därefter i dialog mellan parterna.
Om en reklamation är befogad återbetalas eller justeras priset i efterhand.

Garantin gäller inte om missnöjet beror på:

- Fel eller skador på ytan som funnits före arbetet.

- Ny tillväxt av mossa, alger eller smuts efter arbetets utförande.

- Faktorer som ligger utanför företagets kontroll (väder, dränering, markrörelser etc.).

- Kvarvarande missfärgningar som ej avlägsnats med medel och högtryckstvätt

7. Reklamation och ansvarstid

Kunden har rätt att reklamera tjänsten om resultatet inte motsvarar vad som överenskommits.
Reklamation ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts, dock senast inom 14 dagar efter att arbetet slutförts, eftersom resultatet normalt är omedelbart synligt.

Tvättproffset i Stockholm åtar sig att utan extra kostnad rätta till eventuella brister som beror på utförandet, förutsatt att reklamationen är befogad.

Rätten till reklamation gäller inte vid:

- Naturligt återkommande smuts, mossa eller alger efter rengöring.

- Skador som uppkommit efter utfört arbete till följd av väder, sättningar, dränering eller annan påverkan utanför företagets kontroll.

- Fel som beror på bristfälligt underhåll efter avslutat arbete.

Tvättproffset i Stockholm ansvarar inte för indirekta skador eller ekonomiska följdskador.

 

8. Integritet och personuppgifter

Tvättproffset i Stockholm behandlar kunders personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).
Uppgifterna används endast för att administrera bokningar, fakturering och kundkontakt, och lämnas inte ut till tredje part.

 

9. Tvist och tillämplig lag

Eventuella tvister ska i första hand lösas i dialog mellan parterna.
Om parterna inte kan komma överens, kan privatkund vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning.

Tvättproffset i Stockholm följer ARN:s beslut.
Svensk lag tillämpas på samtliga avtal.